Κυριακή 29 Απριλίου 2012

Μέθοδοι σχετικά με την ηλεκτρονική εκπαίδευση


Μέθοδοι σχετικά με την ηλεκτρονική εκπαίδευση

Μάθηση που βασίζεται σε υπολογιστή (Computer-Based Learning CBL)
Ο Υπολογιστής αποτελεί το βασικό στοιχείο του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Χρησιμοποιείται επικουρικά για τις διδακτικές ανάγκες σε μια αίθουσα διδασκαλίας. Βοηθά τον εκπαιδευτή να προβάλει παρουσιάσεις, κείμενα, εικόνες, εξομοιώσεις κλπ.
Κατάρτιση που βασίζεται σε υπολογιστή (Computer-Based Training CBT)
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα βασίζονται στον υπολογιστή αλλά στοχεύουν στην αυτό-διδασκαλία, όπως είναι η ανάγνωση ενός ηλεκτρονικού βιβλίου. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιούνται συχνά για να διδάξουν στατικά θέματα, όπως η χρήση λογισμικού για μαθηματικές εξισώσεις.
Κατάρτιση που βασίζεται σε Ιστοσελίδα (WEB-Based Training WBT)
Η εκπαίδευση βασίζεται στον εξυπηρετητή (server) που βρίσκεται η ιστοσελίδα. Κατά τα λοιπά είναι ίδιας φιλοσοφίας και λειτουργικότητας με το CBT. Ενώ τα CBTs συνήθως παραδίδονται μέσω CD-ROM, τα WBTs παραδίδονται μέσω του Internet χρησιμοποιώντας ένα πρόγραμμα περιήγησης στο WEB. Αξιολόγηση της μάθησης σε ένα CBT συνήθως έρχεται σε μορφή πολλαπλή επιλογή ερωτήσεις ή άλλες εκτιμήσεις που μπορεί να βαθμολογούνται εύκολα από έναν υπολογιστή, όπως είναι η μεταφορά και απόθεση, κουμπί επιλογής, προσομοίωση ή άλλα μέσα αλληλεπίδρασης. Οι εκτιμήσεις και το σκορ καταγράφονται μέσω online λογισμικού, παρέχοντας άμεση ενημέρωση. Συχνά, οι χρήστες είναι σε θέση να εκτυπώσουν καρτέλες ολοκλήρωσης με τη μορφή πιστοποιητικών.
Συνεργατική μάθηση Υποστηριζόμενη από Υπολογιστή (Computer Supported Collaborative Learning CSCL)
Είναι μία από τις πιο υποσχόμενες καινοτομίες για τη βελτίωση της διδασκαλίας και της εκμάθησης με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας πληροφοριών και των επικοινωνιών.  Αναφέρεται και ως e-learning 1.0. Βασίζεται στην έννοια της συνεργασίας της ομάδας μάθησης, σύμφωνα με την οποία μέθοδοι οδηγιών έχουν σχεδιαστεί ώστε να ενθαρρύνουν ή να απαιτούν από τους φοιτητές να εργαστούν από κοινού. Αυτό αποτελεί τη διάκριση της συνεργατικής μάθησης από το παραδοσιακό μοντέλο «απευθείας μεταφοράς γνώσης» (δες CBL).
Τεχνολογία βελτιωμένης μάθησης (Technology Enhanced Learning TEL)
Έχει θέσει ως στόχο να παράσχει κοινωνικο-τεχνικές καινοτομίες (επίσης τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και του κόστους αποτελεσματικότητας) για το πρακτικό μέρος του e-learning, όσον αφορά τα άτομα και τους οργανισμούς, ανεξάρτητα του χρόνου, τόπου και ρυθμού. Υποστηρίζεται η κάθε δραστηριότητα μάθησης μέσω της τεχνολογίας.
E-learning 2.0
Πιο πρόσφατες εξελίξεις στις CSCL έχουν κληθεί E-Learning 2.0 και εκμεταλλεύονται την τεχνολογία WEB 2.0. Είναι φυσικά προσαρμοσμένη εξ αποστάσεως και ευέλικτη μάθηση, αλλά μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με την «πρόσωπο με πρόσωπο» διδασκαλία. Ο πρωτοπόρος Bernard Luskin ισχυρίζεται ότι πρέπει να γίνει κατανοητό το "E". Λέει ότι, το "e" θα πρέπει να ερμηνευθεί ως συναρπαστικό, ενεργητικό, ενθουσιώδες, συναισθηματικό, εκτεταμένο, εξαιρετικό για τις εκπαιδευτικές αρχές.
Η πρόσφατη τάση στον τομέα του E-Learning είναι το screencasting και Webcasting, τα οποία επιτρέπουν στους χρήστες να δημιουργούν στιγμιότυπα οθόνης απευθείας από το πρόγραμμα περιήγησης και διάθεση του βίντεο σε άμεσο χρόνο (online). Το πλεονέκτημα των εργαλείων είναι ότι δίνουν στον παρουσιαστή την ικανότητα να εμφανίσει τις ιδέες και τη ροή της σκέψεις του, αντί να περιοριστεί απλά να τις εξηγήσει, που μπορεί οι απλές οδηγίες κειμένου να προκαλέσουν σύγχυση. Με το συνδυασμό βίντεο και ήχου, ο ειδικός μπορεί να μιμείται την εικόνα της τάξης και να παρέχει σαφείς και πλήρεις οδηγίες. Ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να διακόψει προσωρινά για να ρωτήσει. Επίσης έχει το πλεονέκτημα τνα κινείται σε δικό του ρυθμό, κάτι που συνήθως δεν μπορεί να γίνει σε μια τάξη όπου υπάρχει διαφορετικό επίπεδο μαθητών.
Οι τεχνολογίες επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται στο E-learning,  γενικά κατηγοριοποιούνται ως ασύγχρονες ή συγχρονισμένες (παρακολούθηση άμεσου χρόνου). Ασύγχρονη χρήση τεχνολογιών, όπως είναι τα ιστολόγια, τα wikis και πίνακες συζητήσεων. Εδώ, η ιδέα είναι ότι οι συμμετέχοντες δύνανται να ανταλλάσουν ιδέες ή πληροφορίες, χωρίς την εξάρτηση των άλλων συμμετεχόντων σε πραγματικό χρόνο. Το Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (Email) είναι επίσης ασύγχρονη αλληλογραφία, όπου μπορούν να αποστέλλονται ή να λαμβάνονται emails. Η ασύγχρονη μάθηση επίσης προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να εργαστούν σε δικό τους ρυθμό. Αυτό είναι ιδιαίτερα ευεργετικό για σπουδαστές που έχουν προβλήματα υγείας. Έχουν την ευκαιρία να ολοκληρώνουν τις εργασίες τους σε ένα περιβάλλον χαμηλού άγχος.
E-Learning μπορεί επίσης να αναφέρεται σε εκπαιδευτικές τοποθεσίες WEB όπως αυτές προσφέρουν σενάρια μάθησης, φύλλα εργασίας και διαδραστικών ασκήσεων για τα παιδιά. Ο όρος επίσης χρησιμοποιείται εκτενώς στον επιχειρηματικό τομέα όπου γενικά αναφέρεται σε οικονομικά αποδοτικές ηλεκτρονικές εκπαιδεύσεις (π.χ. Learning Management System LMS).


Μάθηση που βασίζεται σε υπολογιστή (Computer-Based Learning CBL)

Ο Υπολογιστής αποτελεί το βασικό στοιχείο του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Χρησιμοποιείται επικουρικά για τις διδακτικές ανάγκες σε μια αίθουσα διδασκαλίας. Βοηθά τον εκπαιδευτή να προβάλει παρουσιάσεις, κείμενα, εικόνες, εξομοιώσεις κλπ.

Κατάρτιση που βασίζεται σε υπολογιστή (Computer-Based Training CBT)

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα βασίζονται στον υπολογιστή αλλά στοχεύουν στην αυτό-διδασκαλία, όπως είναι η ανάγνωση ενός ηλεκτρονικού βιβλίου. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιούνται συχνά για να διδάξουν στατικά θέματα, όπως η χρήση λογισμικού για μαθηματικές εξισώσεις.

Κατάρτιση που βασίζεται σε Ιστοσελίδα (WEB-Based Training WBT)

Η εκπαίδευση βασίζεται στον εξυπηρετητή (server) που βρίσκεται η ιστοσελίδα. Κατά τα λοιπά είναι ίδιας φιλοσοφίας και λειτουργικότητας με το CBT. Ενώ τα CBTs συνήθως παραδίδονται μέσω CD-ROM, τα WBTs παραδίδονται μέσω του Internet χρησιμοποιώντας ένα πρόγραμμα περιήγησης στο WEB. Αξιολόγηση της μάθησης σε ένα CBT συνήθως έρχεται σε μορφή πολλαπλή επιλογή ερωτήσεις ή άλλες εκτιμήσεις που μπορεί να βαθμολογούνται εύκολα από έναν υπολογιστή, όπως είναι η μεταφορά και απόθεση, κουμπί επιλογής, προσομοίωση ή άλλα μέσα αλληλεπίδρασης. Οι εκτιμήσεις και το σκορ καταγράφονται μέσω online λογισμικού, παρέχοντας άμεση ενημέρωση. Συχνά, οι χρήστες είναι σε θέση να εκτυπώσουν καρτέλες ολοκλήρωσης με τη μορφή πιστοποιητικών.

Συνεργατική μάθηση Υποστηριζόμενη από Υπολογιστή (Computer Supported Collaborative Learning CSCL)

Είναι μία από τις πιο υποσχόμενες καινοτομίες για τη βελτίωση της διδασκαλίας και της εκμάθησης με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας πληροφοριών και των επικοινωνιών.  Αναφέρεται και ως e-learning 1.0. Βασίζεται στην έννοια της συνεργασίας της ομάδας μάθησης, σύμφωνα με την οποία μέθοδοι οδηγιών έχουν σχεδιαστεί ώστε να ενθαρρύνουν ή να απαιτούν από τους φοιτητές να εργαστούν από κοινού. Αυτό αποτελεί τη διάκριση της συνεργατικής μάθησης από το παραδοσιακό μοντέλο «απευθείας μεταφοράς γνώσης» (δες CBL).

Τεχνολογία βελτιωμένης μάθησης (Technology Enhanced Learning TEL)

Έχει θέσει ως στόχο να παράσχει κοινωνικο-τεχνικές καινοτομίες (επίσης τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και του κόστους αποτελεσματικότητας) για το πρακτικό μέρος του e-learning, όσον αφορά τα άτομα και τους οργανισμούς, ανεξάρτητα του χρόνου, τόπου και ρυθμού. Υποστηρίζεται η κάθε δραστηριότητα μάθησης μέσω της τεχνολογίας.

E-learning 2.0

Πιο πρόσφατες εξελίξεις στις CSCL έχουν κληθεί E-Learning 2.0 και εκμεταλλεύονται την τεχνολογία WEB 2.0. Είναι φυσικά προσαρμοσμένη εξ αποστάσεως και ευέλικτη μάθηση, αλλά μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με την «πρόσωπο με πρόσωπο» διδασκαλία. Ο πρωτοπόρος Bernard Luskin ισχυρίζεται ότι πρέπει να γίνει κατανοητό το "E". Λέει ότι, το "e" θα πρέπει να ερμηνευθεί ως συναρπαστικό, ενεργητικό, ενθουσιώδες, συναισθηματικό, εκτεταμένο, εξαιρετικό για τις εκπαιδευτικές αρχές.

Η πρόσφατη τάση στον τομέα του E-Learning είναι το screencasting και Webcasting, τα οποία επιτρέπουν στους χρήστες να δημιουργούν στιγμιότυπα οθόνης απευθείας από το πρόγραμμα περιήγησης και διάθεση του βίντεο σε άμεσο χρόνο (online). Το πλεονέκτημα των εργαλείων είναι ότι δίνουν στον παρουσιαστή την ικανότητα να εμφανίσει τις ιδέες και τη ροή της σκέψεις του, αντί να περιοριστεί απλά να τις εξηγήσει, που μπορεί οι απλές οδηγίες κειμένου να προκαλέσουν σύγχυση. Με το συνδυασμό βίντεο και ήχου, ο ειδικός μπορεί να μιμείται την εικόνα της τάξης και να παρέχει σαφείς και πλήρεις οδηγίες. Ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να διακόψει προσωρινά για να ρωτήσει. Επίσης έχει το πλεονέκτημα τνα κινείται σε δικό του ρυθμό, κάτι που συνήθως δεν μπορεί να γίνει σε μια τάξη όπου υπάρχει διαφορετικό επίπεδο μαθητών.

Οι τεχνολογίες επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται στο E-learning,  γενικά κατηγοριοποιούνται ως ασύγχρονες ή συγχρονισμένες (παρακολούθηση άμεσου χρόνου). Ασύγχρονη χρήση τεχνολογιών, όπως είναι τα ιστολόγια, τα wikis και πίνακες συζητήσεων. Εδώ, η ιδέα είναι ότι οι συμμετέχοντες δύνανται να ανταλλάσουν ιδέες ή πληροφορίες, χωρίς την εξάρτηση των άλλων συμμετεχόντων σε πραγματικό χρόνο. Το Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (Email) είναι επίσης ασύγχρονη αλληλογραφία, όπου μπορούν να αποστέλλονται ή να λαμβάνονται emails. Η ασύγχρονη μάθηση επίσης προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να εργαστούν σε δικό τους ρυθμό. Αυτό είναι ιδιαίτερα ευεργετικό για σπουδαστές που έχουν προβλήματα υγείας. Έχουν την ευκαιρία να ολοκληρώνουν τις εργασίες τους σε ένα περιβάλλον χαμηλού άγχος.

E-Learning μπορεί επίσης να αναφέρεται σε εκπαιδευτικές τοποθεσίες WEB όπως αυτές προσφέρουν σενάρια μάθησης, φύλλα εργασίας και διαδραστικών ασκήσεων για τα παιδιά. Ο όρος επίσης χρησιμοποιείται εκτενώς στον επιχειρηματικό τομέα όπου γενικά αναφέρεται σε οικονομικά αποδοτικές ηλεκτρονικές εκπαιδεύσεις (π.χ. Learning Management System LMS).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου